[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
پایگاه های نمایه کننده
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 44 - ( 7-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر دین‌داری بر مطلوبیت مصرف (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
سعید محمدبیگی
دانشجوی دکتری فلسفه اقتصاد اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره، قم ، beigi.1992@gmail.com
چکیده:   (531 مشاهده)
هدف این مقاله بررسی تاثیر دین‌داری بر مطلوبیت مصرف در شهر اصفهان می‌باشد. داده‌های مقاله شامل 423 نمونه از مناطق پانزده‌گانه شهر اصفهان می‌باشد که در افراد با رده سنی 18 تا 87 سال در سال 1399 با استفاده از پرسش‌نامه‌ی سامان‌یافته آلپورت و راس و با کمک گرفتن از نمونه‌گیری خوشه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش شاخص‌های مختلفی بر اساس تعلقات مذهبی، مشارکت و اعتقادات ایجاد شده است. با استفاده از برآوردکننده همسان‌سازی بر اساس نمره گرایش (PSM)، نتایج تحقیق حاکی از این است که افراد متاهل حاکی از بهره‌مندی از بالاترین سطح رضایت از زندگی و مطلوبیت مصرف هستند، به علاوه وضعیت سلامتی، مالی و سطح تحصیلات تاثیر قابل توجه‌ای در مطلوبیت مصرف داشته‌اند. همچنین نتایج دال بر تفاوت میان مرد و زن و شاغلین در مطلوبیت مصرف گزارش‌شده ندارد و ناتوانی جسمی افراد، تاثیر منفی بر مطلوبیت مصرف داشته است و برعکس ریسک‌گریزی کمتر، دال بر مطلوبیت مصرفی بالاتری بوده است. علاوه بر این، هویت مذهبی، تعلقات مذهبی، شرکت در مراسم‌های مذهبی و اعتقاد به تاثیرگذاری دین در جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر قابل توجه‌ای بر مطلوبیت مصرف داشته است. یافته‌های پژوهش از جنبه‌های مختلف مطلوبیت مصرف در ارتباط با تاثیر دین‌داری مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن حاکی از تاثیر مثبت دین‌داری بر مطلوبیت مصرف است.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: اسلام، مصرف، مطلوبیت، اصفهان، همسان‌سازی بر اساس نمره گرایش
متن کامل [PDF 1209 kb]   (140 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1402/6/4 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MohammadBeigi S. The Effect of Religiosity on Consumption Utility (Case Study: Isfahan). mieaoi 2023; 12 (44) : 2
URL: http://mieaoi.ir/article-1-1246-fa.html

محمدبیگی سعید. تاثیر دین‌داری بر مطلوبیت مصرف (مطالعه موردی: شهر اصفهان). نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامي. 1402; 12 (44) :31-70

URL: http://mieaoi.ir/article-1-1246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 44 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اقتصاد و بانکداری اسلامی Islamic Economics and Banking
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4652