:: دوره 12، شماره 45 - ( 10-1402 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مقاومت مشتریان در پذیرش و استفاده از خدمات بانک های تمام دیجیتال (مورد مطالعه: شعب شهر تهران بانک پاسارگاد)
رضا جلال زاده 1، مریم دانشور2 ، نگین رفیعی3
1- استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، r.jalalzadeh@khatam.ac.ir
2- استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و مالی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
چکیده:   (377 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی عوامل مقاومت مشتریان در پذیرش و استفاده از خدمات بانک ­های تمام دیجیتال شعب بانک پاسارگاد در شهر تهران می ­پردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری در این پژوهش، مشتریان شعبات بانک پاسارگاد در شهر تهران هستند که بنا بر اظهار خودشان، پیش تر سابقه استفاده از خدمات بانک­ های تمام دیجیتال را نداشته ­اند. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار  GPower، محاسبه گردید. پرسشنامه به صورت الکترونیکی میان مشتریان توزیع و در نهایت 591 پرسشنامه قابل قبول به دست آمد و همین تعداد با روش نمونه ­گیری در دسترس، مبنای تحلیل و آزمون فرضیه­ ها قرار گرفت. با محاسبه مقدار CVR و CVI برای سوال­ات پرسشنامه، روایی آن مورد تایید قرارگرفت. داده­ ها به کمک نرم افزارهای SPSS و SMARTPLS  و با استفاده از آزمون ­های آماری، توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که در دسته موانع روان­ شناختی، سنت ادراک شده بر نگرش منفی مشتریان تاثیر معناداری داشته و از سوی دیگر تصویر ادارک شده مشتریان از بانکداری تمام دیجیتال تاثیر به سزایی در شکل ­گیری نگرش منفی مشتریان نداشته است. در دسته موانع کارکردی، تاثیر ارزش ادراک شده، ریسک ادراک شده وکاربرد ادراک شده نیز بر نگرش منفی و مقاومت مشتریان تایید شد. تنها تاثیر سنت بر ارزش ادراک شده (به عنوان متغیر میانجی) مورد تایید قرار نگرفت. همچنین عامل رضایت از بانکداری سنتی بر مقاومت مشتریان نیز مورد بررسی قرار گرفت و تاثیر مثبت آن بر شکل ­گیری مقاومت مشتریان به استفاده از خدمات بانک­ های تمام دیجیتال تایید گردید. 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: مقاومت مشتریان، نگرش منفی، بانکداری تمام دیجیتال، بانک پاسارگاد
متن کامل [PDF 1293 kb]   (125 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/4 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1402/10/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 45 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها