:: دوره 5، شماره 14 - ( 1-1395 ) ::
فصلنامه اقتصاد بانکداری اسلامی برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه و ابزارهای حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری اسلامی
وهاب قلیچ
استادیار و عضو هیئت علمی گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی
چکیده:   (6806 مشاهده)

گسترده شدن حجم فعالیت­ بانک‌ها و موسسات مالی، افزایش تعداد ذینفعان و همچنین گستردگی میزان اطلاعات نامتقارن، نشانگر لزوم برقراری حاکمیت شرکتی در نظام بانکی عصر حاضر می­باشد. وظیفه حاکمیت شرکتی در نظام بانکداری در قبال ترتیب سازوکاری که از کلیه حقوق ذینفعان این حوزه دفاع نماید بسیار سنگین است. در این میان بانکداری اسلامی ظرفیت بالایی در اجرای اصول حاکمیت شرکتی دارد. این نظام با دارا بودن محرک‌هایی همچون رقابت‌پذیری، قوانین و مقررات خاص در بانکداری اسلامی، الزام افراد به رعایت اخلاق اسلامی و شرایط اخلاق‌مدارانه محیط اجتماعی- سیاسی جامعه اسلامی می‌تواند بسترساز مناسبی برای تحقق حاکمیت شرکتی در نظام بانکی باشد. همچنین نظارت، مدیریت ریسک و اعمال شفافیت از جمله ابزارهای نظام بانکداری اسلامی در پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی است که نقش‌ها و مسئولیت‌‌هایی خاص را برای بازیگران اصلی این حاکمیت از جمله هیئت مدیره، مدیریت ارشد، سهامداران و سپرده­گذاران به وجود آورده تا بتوانند به تحقق هر چه بهتر این امر مهم در بدنه نظام بانکی یاری رسانند.

واژه‌های کلیدی: حاکمیت شرکتی، بانکداری اسلامی، مشارکت، اخلاق.
متن کامل [PDF 458 kb]   (6387 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/23 | پذیرش: 1395/4/23 | انتشار: 1395/4/23


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 14 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها